ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΒΑΠΤΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Σὲ λίγες μέρες θὰ ζήσετε στὸ σπιτικό σας μιὰ ξεχωριστὴ στιγμὴ ποῦ θὰ συνοδεύει τὸ παιδί σας γιὰ ὅλη του τὴ ζωή!
Ἕνας νέος Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος θὰ πλαισιώσει τὴν Ἐκκλησία μας.
Ἀπὸ τὴν πλευρά μας νοιώθουμε τὴν ἀνάγκη, μὲ πνεῦμα ἀγάπης, νὰ σᾶς ὑπενθυμίσουμε καὶ νὰ σᾶς παρακαλέσουμε ὅπως προσέξετε τὰ πιὸ κάτω σημεῖα, ποῦ θὰ βοηθήσουν στὴν καλύτερη συμμετοχή σας κατὰ τὴν τέλεση τοῦ Μυστηρίου.

  • Τὸ Βάπτισμα δὲν εἶναι μιὰ ἁπλῆ κοινωνικὴ ἐκδήλωση καὶ ὑποχρέωση οὔτε ἕνα κοινωνικὸ γεγονός. Εἶναι τὸ πρῶτο βασικὸ Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ ἢ σφραγῖδα τῆς πίστεως μας. Μὲ τὸ Βάπτισμα ἀπαλλάσσεται ὃ βαπτιζόμενος ἀπὸ τὸ προπατορικὸ ἁμάρτημα καὶ ἐντάσσεται στὸ Σῶμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας. Ἀξίζει, λοιπόν, οἱ γονεῖς νὰ ἔχουν βαθειὰ συνείδηση καὶ ἐπίγνωση τῆς ἱερότητος τοῦ Μυστηρίου.
  • Τὸ Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος τελεῖται κατὰ τὴν κανονικὴ τάξη ἐντὸς τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.
  • Ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ τὴν τέλεση τοῦ Μυστηρίου εἶναι ἢ συμφωνία καὶ παρουσία ἀμφοτέρων τῶν γονέων τοῦ βαπτιζομένου, ποῦ θὰ ἀποδεικνύεται μὲ τὴν ὑπογραφή τους στὴ Δήλωση Βαπτίσεως, τὴν ἡμέρα τελέσεως τοῦ Μυστηρίου.
  • Ὁ/Ἡ ἀνάδοχος πρέπει νὰ εἶναι Ὀρθόδοξος Χριστιανός. Ἀπαγγέλλει κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ Μυστηρίου τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως καὶ εἶναι ἐγγυητὴς στὴν Ἐκκλησία γιὰ λογαριασμὸ τοῦ βαπτιζομένου. Ἔχει δὲ ὑποχρέωση νὰ βοηθήσει τὸ παιδὶ νὰ γνωρίσει τὴν Ὀρθόδοξη πίστη του. Πρέπει λοιπὸν νὰ μὴν εἶναι ἀλλόθρησκος ἢ ἄλλου δόγματος (Ρωμαιοκαθολικός, Προτεστάντης κ.ά.), ἢ ἄνθρωπος ὁ ὁποῖος ἀρνεῖται τὴν Ὀρθόδοξη πίστη καὶ ὁμολογεῖ ἀθεΐα. Ἐπίσης ὁ/ἡ ἀνάδοχος, ἐὰν εἶναι ἔγγαμος, πρέπει ὁπωσδήποτε νὰ ἔχει τελέσει θρησκευτικὸ γάμο.
  • Ἡ ἀνάδοχος καὶ ἡ μητέρα τοῦ βρέφους παρακαλοῦμε πολὺ νὰ εἶναι εὐπρεπῶς ἐνδεδυμένες. Ὁ ἀπαραίτητος σεβασμὸς στὴν ἱερότητα τοῦ χώρου καὶ τοῦ Μυστηρίου ἐκδηλώνεται καὶ μὲ τὴν εὐπρεπῆ ἐν γένει ἐμφάνιση καὶ σεμνοπρεπὴ παρουσία μας.
  • Στὴν κολυμβήθρα ἀπαγορεύεται κάθε εἴδους διακόσμηση. Ὅ στολισμὸς μπορεῖ νὰ περιλαμβάνει μία ἢ δύο ἀνθοστῆλες στὸν σολέα τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, τὸ δὲ προαύλιο τοῦ ναοῦ δὲν πρέπει νὰ μετατρέπεται σὲ κοσμικὸ χῶρο μὲ μπαλόνια, Μίκυ Μάους κ.λπ. οὔτε νὰ χρησιμοποιεῖται γιὰ catering.
  • Δὲν ὑπάρχουν ξεχωριστὲς κατηγορίες Μυστηρίων γιὰ μερικοὺς μόνον πιστούς. Τὰ φῶτα καὶ ὁ κλιματισμὸς εἶναι κοινὰ γιὰ ὅλους καὶ χρησιμοποιοῦνται ἀναλόγως τῶν συνθηκῶν καὶ τῆς ὥρας.
  • Γιὰ ὄ τιδήποτε ἄλλο ποῦ δὲν ἀναφέρεται στὸ παρὸν σημείωμα (ὑλικὰ στοιχεῖα βαπτίσματος), οἱ γονεῖς καὶ οἱ ἀνάδοχοι θὰ πρέπει νὰ ἔλθουν σὲ συνεννόηση μὲ τοὺς Ἐφημέριους τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου θὰ τελεστεῖ τὸ Μυστήριο. Ἰδιαίτερη προσοχὴ πρέπει νὰ δοθεῖ στὰ ἐνδύματα τοῦ νεοφώτιστου τὰ ὁποῖα πρέπει νὰ εἶναι λευκοῦ – φωτεινοῦ χρώματος καὶ ἐπίσης νὰ δοθεῖ μεγάλη προσοχὴ στὸ σχῆμα καὶ τὸν διάκοσμο τοῦ Σταυροῦ τοῦ νεοφώτιστου, ὥστε νὰ σχηματίζεται καθαρὰ ὁ τύπος τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
  • Τέλος, ὀφείλουν οἱ γονεῖς, οἱ ἀνάδοχοι καὶ οἱ συγγενεῖς νὰ ἐπιδείξουν κατὰ τὴ διάρκεια τοῦ Μυστηρίου τὸν πρέποντα σεβασμὸ μὲ τὴ σιωπή τους καὶ τὴ συμμετοχή τους στὴν βάπτιση.
    Εὐχόμαστε ὁ Κύριος νὰ σᾶς χαρίζει οἰκογενειακὴ ὑγεία καὶ πρόοδο.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

Οἱ γονεῖς νὰ ἔχουν τελέσει Θρησκευτικὸ Γάμο.
Ὁ/Ἡ Ἀνάδοχος σὲ περίπτωση ποὺ εἶναι ἔγγαμος/η νὰ ἔχει τελέσει Θρησκευτικὸ Γάμο.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ

  • Πρωτότυπη Ληξιαρχικὴ Πράξη Γέννησης τοῦ παιδιοῦ ἡ ὁποία ἔχει ἐκδοθεῖ ἀπὸ τὸ Δῆμο στὸν ὁποῖο ἔχει δηλωθεῖ ἡ γέννησή του (συνήθως φέρει τὴν ἔνδειξη «ΓΙΑ ΒΑΠΤΙΣΗ»)
  • Δελτία Ἀστυνομικῶν Ταυτοτήτων τῶν γονέων.
  • Ἐὰν οἱ γονεῖς κατοικοῦν σὲ ἄλλη ἐνορία, ἀπαιτεῖται μεταβίβαση βαπτίσεως ἀπὸ τὸν ἐφημέριό τους.
  • Ληξιαρχικὴ πράξη γάμου του/τῆς ἀναδόχου στὴν περίπτωση ποὺ εἶναι ἔγγαμος/η ἢ Πιστοποιητικὸ Βαπτίσεως/Ληξιαρχικὴ πράξη Γεννήσεως Βαπτίσεως στὴν περίπτωση ποῦ εἶναι ἄγαμος/η καὶ Πιστοποιητικὸ Οἰκογενειακῆς Καταστάσεως.

Εἰδικὲς περιπτώσεις:

  • Σὲ περίπτωση ποὺ μὲ δικαστικὴ Ἀπόφαση τὴν ἐπιμέλεια τοῦ παιδιοῦ ἔχει ὁ ἕνας γονέας ἢ κηδεμόνας, γιὰ τὴν τέλεση τοῦ Μυστηρίου καὶ τὴν ὀνοματοδοσία ἀπαιτεῖται Ὑπεύθυνη Δήλωση τοῦ ἑτέρου γονέα ὅτι συμφωνεῖ ἢ σὲ κατάσταση Κηδεμονίας, ὅτι συμφωνοῦν καὶ οἱ δύο γονεῖς.
  • Σὲ περίπτωση διαφωνίας τῶν γονέων, τὸ Βάπτισμα ἢ ἡ Ὀνοματοδοσία μποροῦν νὰ γίνουν κατόπιν Δικαστικῆς Ἀποφάσεως.
  • Σὲ περίπτωση ἀπουσίας ἑνὸς γονέως, ἡ τέλεση τοῦ Μυστηρίου τοῦ Βαπτίσματος ἐπιτρέπεται μόνο ὅταν ὁ ἕτερος γονέας προσκομίσει θεωρημένο ἀντίγραφο εἴτε τῆς Ληξιαρχικῆς Πράξης Θανάτου εἴτε τῆς σχετικῆς δικαστικῆς ἀπόφασης, βάσει τῶν ὁποίων ὁ γονέας ποὺ ἀπουσιάζει κηρύττεται ρητῶς ἄφαντος ἢ ἔκπτωτος ἀπὸ τὴ γονικὴ μέριμνα.
  • Σὲ περίπτωση ἀπουσίας τοῦ ἑνὸς γονέα λόγῳ εὐλόγου κωλύμματος (ἀσθενείας, ἀποδημίας κ.λπ.) ἡ Βάπτιση τελεῖται μόνον ἐφόσον ἐκ μέρους τοῦ ἀπόντος γονέα ὑποβληθεῖ, εἴτε βεβαίωση ἐνώπιον συμβολαιογράφου, εἴτε ὑπεύθυνη δήλωση μὲ τὸ γνήσιο τῆς ὑπογραφῆς θεωρημένο, ὅτι συγκατατίθεται γιὰ τὴ βάπτιση τοῦ τέκνου του κατὰ τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα καὶ μὲ τὸ συγκεκριμένο ὄνομα.
  • Σὲ περίπτωση διάστασης ἢ διαζυγίου ἢ ὅταν ἡ μητέρα ἐπικαλεῖται διαφορετικὸ πατέρα ἀπὸ τὸν ἀναγραφόμενο στὴ Ληξιαρχικὴ Πράξη Γεννήσεως, χρειάζεται ὁπωσδήποτε ἡ γραπτὴ συγκατάθεση τοῦ γονέα ἢ σὲ περίπτωση προσβολῆς τῆς πατρότητας ἢ ἑκούσιας ἀναγνωρίσεως τοῦ τέκνου, λαμβάνεται ὡς πατέρας ὁ προσδιοριζόμενος ἀπὸ τὸ Ληξιαρχεῖο, μὲ νεώτερη σημείωση καὶ διόρθωση τῆς Ληξιαρχικῆς Πράξης Γεννήσεως.
  • Σὲ περίπτωση ἄγαμης μητέρας, ἐπειδὴ αὐτὴ ἀσκεῖ μόνη της τὴ γονικὴ μέριμνα, χρειάζεται νὰ ὑποβάλει Ὑπεύθυνη Δήλωση τοῦ Ν. 1599/86 μὲ θεωρημένο τὸ γνήσιο τῆς ὑπογραφῆς της, στὴν ὁποία νὰ δηλώνει ὑπευθύνως ὅτι ἀσκεῖ ἀποκλειστικῶς τὴ γονικὴ μέριμνα στὸ ἀνήλικο τέκνο της, ὅτι δὲν ὑφίσταται δικαστικὴ ἀπόφαση ἡ ὁποία νὰ ἀπονέμει δικαίωμα ἀσκήσεως γονικῆς μέριμνας καὶ στὸν πατέρα τοῦ ἀνήλικου τέκνου καὶ τέλος ὅτι ἐπιθυμεῖ τὸ ἀνήλικο τέκνο της νὰ βαπτισθεῖ κατὰ τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα καὶ νὰ λάβει τὸ συγκεκριμένο ὄνομα.

Δέν τελοῦνται μαζὶ τά Μυστήρια τοῦ Γάμου καὶ τῆς Βαπτίσεως.

ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΣΕΩΣ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ

Οἱ περίοδοι τῆς νηστείας, γενικότερα, δὲν εἶναι πρόσφορες γιὰ τὴν τέλεση Βαπτίσεων, καθὼς ὁ χαρμόσυνος χαρακτῆρας τοῦ Ἱεροῦ Μυστηρίου αὐτοῦ δὲν συνάδει μὲ τὸ νόημα τῶν ἡμερῶν αὐτῶν, ἐνῷ, λόγῳ τοῦ χαρμόσυνου χαρακτῆρα του, συνιστᾶται νὰ τελεῖται ἡμέρα Κυριακή.

Ὡστόσο αὐστηρὴ ἀπαγόρευση ὑπάρχει:

  • Ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τῆς Τυροφάγου τὸ ἀπόγευμα ἕως καὶ τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα – Περίοδος τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς καὶ τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος.
  • Ἡ 5η καὶ 6η Ἰανουαρίου, Παραμονὴ καὶ ἑορτὴ τῶν Θεοφανείων.
  • Ἀπὸ 10η ἕως καὶ τὴν 24η Ἰουλίου – Περίοδος τῆς ἑορτῆς τῆς Ἁγίας Μαρίνας.
  • Ἀπὸ 1ης ἕως καὶ τὴν 15 Αὐγούστου – Περίοδος τῆς νηστείας τοῦ Δεκαπενταυγούστου.
  • Ἡ 28η καὶ 29η Αὐγούστου – Παραμονὴ καὶ ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς τοῦ Τιμίου Προδρόμου.
  • Ἡ 13η καὶ 14η Σεπτεμβρίου – Παραμονὴ καὶ ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς τῆς Παγκοσμίου Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.
  • Τὸ διάστημα ἀπὸ 18ης ἕως 25ης Δεκεμβρίου.
  • Κάθε Τετάρτη καὶ Παρασκευή.

ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Μετὰ τὴν βάπτιση, ὁ Ἱερεὺς θὰ ἐκδώσει ΔΗΛΩΣΗ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ, τὴν ὁποία οἱ γονεῖς πρέπει νὰ καταθέσουν στὸ Ληξιαρχεῖο τοῦ Δήμου γεννήσεως τοῦ παιδιοῦ, ἐντὸς 90 ἡμερῶν, πρὸς ἀποφυγὴ διοικητικοῦ προστίμου

ΠΡΟΣΟΧΗ!

Ἱερὰ Μυστήρια ποὺ ἔχουν τελεσθεῖ ἀπὸ μὴ κανονικὸ Κληρικὸ (π.χ. Παλαιοημερολογίτη, Σχισματικό, τῆς Ἐκκλησίας τῆς FYROM κλπ.) θεωροῦνται ἀνυπόστατα.